SSH with PHP 4

Tengah merayau dengan surf internet lepas tu tetiba pulak terjumpa dengan web nie : Introduction to SSH through PHP. Apa yang disampaikan oleh web nie adalah, bagaimana untuk menghasilkan web application yang menggabungkan kefungsian SSH dan PHP4 (PHP 4.3.x)


OpenSSH Logo
PHP Logo

Artikel ini turut juga memberikan contoh-contoh aplikasi yang boleh dibangunkan dengan menggabungkan PHP dan SSH, sedikit aspek-aspek sekuriti (pembaca digalakkan buat homework) dan contoh implementasi script PHP untuk menggunakan SSH.

Di bahagian tengah artikel ini membincangkan cara-cara penyediaan sistem anda termasuk keperluan untuk menggunakan PHP dan SSH. Perbincangan turut meliputi ciri-ciri keselamatan minima SSH termasuk langkah-langkah untuk menghasilkan public-key authentication.

Bahagian akhir artikel ini membincangkan implementasi kelas PHP (PHP Class) untuk memudahkan pengaturcaraan web dilakukan dengan menggunakan SSH. Turut ditegaskan disini, penggunaan PHP Class akan meningkatkan tahap reusability pengaturcaraan web. Contoh yang dibincangkan di bahagian akhir artikel ini, memberikan sebuah skrip PHP mudah untuk mendapatkan proses-proses dalam GNU/Linux untuk dipaparkan di antaramuka web.

Kesimpulannya artikel ini telah sebuah idea inovatif penggunaan SSH dalam pengaturcaraan PHP dan secara tidak langsung membuka pintu untuk menghasilkan aplikasi web yang lebih kreatif pada masa hadapan.

Rujukan :
1. SSH with PHP 4
2. OpenSSH Project
3. PHP: Hypertext Preprocessor

One Reply to “SSH with PHP 4”

Comments are closed.